JudasHonor
Napisany 06 List. 2013 - 12:11
Oczywiście, pociski używane w grze mają swoje odpowiedniki w rzeczywistości.
1. Zwykły pocisk AP jest odlany z metalu i zwykle powlekany warstwą jakiegoś miękkiego metalu czy stopu by redukować możliwość pęknięcia, twardego ale kruchego rdzenia pocisku.
Pocisk ten przebija pancerz dzięki swojej masie i prędkości. Dlatego odległość strzału dla tego pocisku ma znaczenie (utrata prędkości).
Gdy nie uda mu się spenetrować pancerza, to często zostają w pancerzu wbicia wraz ze zdeformowanym pociskiem w postaci korka w środku.
2. Pocisk APCR, to modyfikacja tego pierwszego. Jest wytwarzany z ciężkich metali, domieszek zubożonego uranu (waga), itp. Chodzi o to by uzyskać dużą wagę. Sam pocisk wygląda jak kołek i jest kilka razy węższy od kalibru działa. Aby więc można go odpalić jest wkładany w kostki zwane sabotem, które wypełnią brakującą szerokość w dziale. Stąd nazwa pod kalibrowy (mniejszy niż rzeczywisty kaliber). Po wystrzeleniu z działa sabot odpada z pocisku, a ten leci już sam do celu.
Pocisk ten wykorzystuje te same siły co zwykły AP, tylko, że jest znacznie węższy więc łatwiej mu spenetrować pancerz. Bywają przypadki w realu, że APCR przeleci na wylot czołgu nie powodując prawie w ogóle uszkodzeń mechanicznych.
3. Pocisk HE, czyli odłamkowo-burzący. Działa jak granat, czyli ma ładunek wybuchowy - ładunek burzący, gdyż wybuch samego ładunku wytwarza takie ciśnienie, że mało co może ustać na nogach czy fundamentach. Na ładunku burzącym jest umieszczony materiał odłamkowy mający po detonacji rozerwać się i razić wokół odłamkami.
Wpływ prędkości nie jest aż tak ważny w tym pocisku. Mają bardzo niską penetrację. Natomiast ich plusem jest to, że mają pewien promień rażenia oraz to, że jeśli już uda im się penetracja pancerza to dokonują większych spustoszeń w modułach pojazdu (odłamki i ładunek burzący).
Są też pociski typowo odłamkowe stosowane np w artylerii przeciwlotniczej. W strzelaniu w samolot ważniejsze jest aby w ogóle trafić dlatego w tego typu pociskach materiał odłamkowy jest przeważający.
Są także pociski typowo burzące, wykorzystywane ongiś, może i dzisiaj również w artylerii okrętów. W tego typu pociskach ważna jest ilość ładunku wybuchowego, by pocisk po przebiciu poszycia okrętu detonował z taką siłą by rozerwać od środka pancerz statku. Ładunek odłamkowy pełni tu drugorzędną rolę i jest go znacznie mniej.
4. Pociski HEAT, czyli kumulacyjne. Pocisk ten penetruje dzięki temperaturze i chemii. Chodzi o to, że ładunek chemiczny zawarty w tym pocisku ulega gwałtownej reakcji w momencie uderzenia i załączenia zapalnika. Strumień powstałego strumienia jakby "lawy" koncentruje się w miejscu uderzenia i dosłownie wypala pancerz na wylot. Gdy dojdzie do przepalenia pancerza, załoga czołgu oraz urządzenia wewnętrzne zostają rażone odłamkami wewnętrznego poszycia czołgu oraz wrzącą masą środka chemicznego zawartego w pocisku.
Odległość od celu nie ma aż tak dużego znaczenia.
Co ciekawe, wystarczy kawał cienkiej blachy choćby 10-20 mm umieszczonej około 40 cm przed pancerzem by zneutralizować taki pocisk. Gdyż pocisk kumulacyjny odpala po uderzeniu w płytę i z drugiej strony wylatuje nie skupiony, tylko leci w postaci bryzgu "lawy" na pancerz.
-----
Na koniec należy dodać, że siłą napędową wszystkich powyższych pocisków jest ładunek wybuchowy umieszczony w łusce pocisku.
Tak jak kogoś interesuje trochę więcej o pociskach. J
eśli gdzieś minąłem się z prawdą to proszę o poprawienie.