kliknij aby powiększyć
2048x2048 : 572 KB
worldoftanks
Nasze forum World of Tanks

Ta strona używa Cookies. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Stosujemy je, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić ustawienia dotyczące Cookies w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej.

world-of-tanks.eu
Amunicja AP/APCR/HEAT/HE
Balrogos, Czwartek, 29 listopada 2012, 21:26
Tagi: amunicja, pradnik

123następna
Zanim przystąpisz do bitwy, musisz zadbać o załadowanie odpowiedniej ilości amunicji, a od jej rodzaju zależy twoja zdolność bojowa. Z niniejszego poradnika dowiesz się również jak działa mechanika penetracji.
Niniejszy poradnik zadebiutował na forum World of Tanks, a na naszym wortalu znalazł się, po poprawkach, za zgodą autora. Zapraszamy do czytania!

Od patcha 0.8.1 amunicje premium można zakupić za kedyty w cenie 1g = 400cr

1.0 Zwykła Amunicja (dostępna za kredyty)

  • Przeciwpancerny / Amor Piercing (PP/AP)
world of tanks

Standardowy pocisk przeciwpancerny, zadaje uszkodzenia po przebiciu pancerza. Może zarówno uszkadzać moduły, jak i członków załogi. Jeśli pocisk nie spenetruje pancerza nastąpi rykoszet i żadne uszkodzenia nie zostaną zadane. Jest to amunicja powszechnie dostępna na każdym czołgu, czasem dostępna także dla artylerii.


  • Odłamkowo-burząca / High Explosive (OB/HE)
world of tanks

Ten typ pocisków zadaje najwyższe obrażenia spośród innych typów amunicji, ale posiada także bardzo niską wartość penetracji. Ponadto posiadają mały zasięg rażenia odłamkami. W przeciwieństwie do pocisków przeciwpancernych, pociski OB nie muszą spenetrować pancerza, żeby zadać obrażenia, choć zadadzą ich znacznie mniej niż w specyfikacji. Aby zadać pełne obrażenia wymagane jest, aby pocisk OB spenetrował cel. Dodatkowo pociski OB mają większą szanse na zadanie uszkodzeń krytycznych i zranienie załogi. Ten typ pocisków dostępny jest na każdym czołgu, ale przede wszystkim jest podstawową amunicją dla artylerii.

1.1 Amunicja Premium (dostępna za złoto)

  • Przeciwpancerny z Rdzeniem Kompozytowym (podkalibrowy) / Amor Piercing Composite Rigid (PK/APCR)
world of tanks

Standardowa i najczęściej spotykana amunicja Premium dla większości czołgów w grze. Posiada ona najwyższa wartość penetracji, lecz uszkodzenia ma na tym samym poziomie co amunicja PP. Posiada charakterystykę pocisku PP co oznacza, że traci penetrację wraz z odległością. Podstawowa amunicja dla X Tierów czołgów średnich. Używana na działach gwintowanych.

  • Pocisk Kumulacyjny / High Explosive Anti-Tank (K/HEAT)
world of tanks

Amunicja Premium dla większości SPG, czołgów uzbrojonych w haubice i czołgów posiadających działa gładkolufowe. Zapewnia ona również wysoką penetracje, jak pocisk podkalibrowy, a czasem nawet o wiele większą na podobnym dziale.


  • Premiowy Odłamkowo-burzący / Premium High Explosive Shell (OB/HE)
world of tanks

Najczęściej spotykany na SPG, od zwykłego pocisku artyleryjskiego różni się większym zasięgiem rażenia odłamków. Czołg X tieru FV4202(105) posiada taką amunicje o wysokiej penetracji, która wynosi 210mm.


2.0 Szczegóły dotyczące amunicji.

world of tanksPP/AP: posiada normalizację od 5° do 7° wartość normalizacji jest stała, i zależy ona od pocisku. Po 100m powoli, wraz z odległością, spada penetracja.

world of tanks OB/HE: nie posiada normalizacji, nie traci penetracji wraz z odległością.

world of tanks PK/APCR: posiada normalizację od 5° do 7°. Wartość normalizacji jest stała i zależy ona od pocisku. Ponadto prędkość pocisku APCR jest wyższa od pocisku AP o około 24-26%. Po 100m dość szybko wraz z odległością spada penetracja. Wyjątkiem jest tutaj amunicja APCR dostępna dla X Tierów czołgów średnich, które posiadają charakterystykę pocisku AP.

world of tanks Premium K/HEAT: nie posiada normalizacji, nie traci penetracji wraz z odległością.

world of tanks Premium OB/HE: nie posiada normalizacji, nie traci penetracji wraz z odległością. Posiada większy zasięg rażenia odłamków i niekiedy większą penetracje, np. w FV4202(105)

Dodatkowo każdy rodzaj amunicji ma określoną prędkość lotu pocisku, która jest stała dla danego działa. Przykładowo: armata 8.8 z Tygrysa - 1000m/s, z działa 120mm T110E5 - 1067m/s, M48A1 - 1478m/s, Haubica 152mm KW-2 - 525m/s, działo IS-6 122mm - 790m/s.

2.1 Utrata penetracji wraz z odległością.

Wyświetlane wartości penetracji w grze obrazują średnia penetracje w dystansie do 100m. Wartości penetracji ponad 100m nie są wyświetlane. Regułą jest, że im wyższy poziom działa, tym mniejsza utrata penetracji wraz z odległością. Dla przykładu Liechttraktor traci 17.5% penetracji strzelając z amunicji AP i 51.4% strzelając z amunicji APCR, gdzie MAUS traci tylko 2% na AP i 15.4% na APCR.

123następna
Dyskusja
Fiks11
Napisany 30 listopada 2012 - 07:46
#1

użytkownicy
Bardzo fajny poradnik. Wiele można się dowiedzieć o pociskach. Od teraz chyba każdy będzie wiedział jaki pocisk dobrać.

Wpis został usunięty przez wortalowe służby porządkowe.
#2

col_Kurtz
Napisany 03 stycznia 2013 - 23:49
#3

użytkownicy
Skąd on to wszystko wie? O_o
Dzięki, dobry poradnik, fajna lektura :) <thumb up!>

rutek2012
Napisany 10 maja 2013 - 11:31
#4

użytkownicy
jak kupic pociski podkalibrowe?

Sybirak_Jozef
Napisany 17 czerwca 2013 - 11:44
#5

użytkownicy
Qurczę, ciekawe to :-) , naprawdę - losowania to naprawdę "loteria"... Dziękuję za ten informator-poradnik, przyda się!

JudasHonor
Napisany 06 listopada 2013 - 12:11
#6

użytkownicy
Oczywiście, pociski używane w grze mają swoje odpowiedniki w rzeczywistości.

1. Zwykły pocisk AP jest odlany z metalu i zwykle powlekany warstwą jakiegoś miękkiego metalu czy stopu by redukować możliwość pęknięcia, twardego ale kruchego rdzenia pocisku.

Pocisk ten przebija pancerz dzięki swojej masie i prędkości. Dlatego odległość strzału dla tego pocisku ma znaczenie (utrata prędkości).

Gdy nie uda mu się spenetrować pancerza, to często zostają w pancerzu wbicia wraz ze zdeformowanym pociskiem w postaci korka w środku.

2. Pocisk APCR, to modyfikacja tego pierwszego. Jest wytwarzany z ciężkich metali, domieszek zubożonego uranu (waga), itp. Chodzi o to by uzyskać dużą wagę. Sam pocisk wygląda jak kołek i jest kilka razy węższy od kalibru działa. Aby więc można go odpalić jest wkładany w kostki zwane sabotem, które wypełnią brakującą szerokość w dziale. Stąd nazwa pod kalibrowy (mniejszy niż rzeczywisty kaliber). Po wystrzeleniu z działa sabot odpada z pocisku, a ten leci już sam do celu.

Pocisk ten wykorzystuje te same siły co zwykły AP, tylko, że jest znacznie węższy więc łatwiej mu spenetrować pancerz. Bywają przypadki w realu, że APCR przeleci na wylot czołgu nie powodując prawie w ogóle uszkodzeń mechanicznych.

3. Pocisk HE, czyli odłamkowo-burzący. Działa jak granat, czyli ma ładunek wybuchowy - ładunek burzący, gdyż wybuch samego ładunku wytwarza takie ciśnienie, że mało co może ustać na nogach czy fundamentach. Na ładunku burzącym jest umieszczony materiał odłamkowy mający po detonacji rozerwać się i razić wokół odłamkami.

Wpływ prędkości nie jest aż tak ważny w tym pocisku. Mają bardzo niską penetrację. Natomiast ich plusem jest to, że mają pewien promień rażenia oraz to, że jeśli już uda im się penetracja pancerza to dokonują większych spustoszeń w modułach pojazdu (odłamki i ładunek burzący).

Są też pociski typowo odłamkowe stosowane np w artylerii przeciwlotniczej. W strzelaniu w samolot ważniejsze jest aby w ogóle trafić dlatego w tego typu pociskach materiał odłamkowy jest przeważający.

Są także pociski typowo burzące, wykorzystywane ongiś, może i dzisiaj również w artylerii okrętów. W tego typu pociskach ważna jest ilość ładunku wybuchowego, by pocisk po przebiciu poszycia okrętu detonował z taką siłą by rozerwać od środka pancerz statku. Ładunek odłamkowy pełni tu drugorzędną rolę i jest go znacznie mniej.

4. Pociski HEAT, czyli kumulacyjne. Pocisk ten penetruje dzięki temperaturze i chemii. Chodzi o to, że ładunek chemiczny zawarty w tym pocisku ulega gwałtownej reakcji w momencie uderzenia i załączenia zapalnika. Strumień powstałego strumienia jakby "lawy" koncentruje się w miejscu uderzenia i dosłownie wypala pancerz na wylot. Gdy dojdzie do przepalenia pancerza, załoga czołgu oraz urządzenia wewnętrzne zostają rażone odłamkami wewnętrznego poszycia czołgu oraz wrzącą masą środka chemicznego zawartego w pocisku.

Odległość od celu nie ma aż tak dużego znaczenia.

Co ciekawe, wystarczy kawał cienkiej blachy choćby 10-20 mm umieszczonej około 40 cm przed pancerzem by zneutralizować taki pocisk. Gdyż pocisk kumulacyjny odpala po uderzeniu w płytę i z drugiej strony wylatuje nie skupiony, tylko leci w postaci bryzgu "lawy" na pancerz.

-----

Na koniec należy dodać, że siłą napędową wszystkich powyższych pocisków jest ładunek wybuchowy umieszczony w łusce pocisku.

Tak jak kogoś interesuje trochę więcej o pociskach. J

eśli gdzieś minąłem się z prawdą to proszę o poprawienie.


Zabrania się kopiowania, zmieniania i rozpowszechniania zawartości wortalu bez uprzednio otrzymanej zgody od redakcji.
Projekt i wykonanie strony ArtCoders © 2010 r.