kliknij aby powiększyć
1024x640 : 127 KB
worldoftanks
Nasze forum World of Tanks

Ta strona używa Cookies. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Stosujemy je, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić ustawienia dotyczące Cookies w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej.

world-of-tanks.eu
world-of-tanks.eu


12następna
Artykułem tym chciałbym rozpocząć nowe serię wpisów, które traktowałyby o „darmowych maszynkach do zarabiania kredytów”. Co mam konkretnie na myśli? Oczywiście czołgi, do których z czasem się doczłapiemy w drzewku rozwoju, ale które pozwolą nie dość, że na siebie zarobić, to jeszcze porządnie podładować nasze konto kredytami. Pytanie, po co to?

Ano po to, żeby niedoświadczeni gracze wiedzieli, że wcale nie muszą kupować premium tanków (które czasami potrafią w ogóle nie dostarczać nam w porządnej ilości srebrnej waluty), a wystarczy tylko zainwestować trochę czasu w daną linię odmiany maszyn. Oczywiście wiadomo, że nie ma tu co mówić o zarobkach rzędu tych, które nabijają np. Lowe i Typ 59, jednakże sama przyjemność grania danym pojazdem potrafi już rekompensować nam różnicę w kredytach. Warto również pamiętać, że ilość osiąganego szmalu na artylerii zostanie zmniejszona, więc chyba najwyższa pora już teraz rozejrzeć się za tak zwanym srebrnym czołgiem.

su-85 tank world of tanks

SU-85 – niemiłe dobrego początki

SU-85 należy do grupy czołgów zwanych niszczycielami. Ich podstawowym przeznaczeniem jest atakowanie z ukrycia oraz wsparcie. I o tym należy pamiętać kupując ten czołg – przynajmniej w pierwszym oraz żmudnym etapie rozwoju tego pojazdu. Jest to tank piątego tieru, więc musimy się liczyć z tym, że będzie potrafiło rzucać nas do bitew z o wiele potężniejszymi wrogami. Jaka więc na to rada? Nie przejmować się, wyekspić najlepsze moduły i dopiero wtedy rozkoszować się walką. Mimo to SU-85 nie jest czołgiem, którym możemy na bezczelnego pruć przed siebie, nawet jeśli okazujemy się top tierowym tankiem na liście. Powodem tutaj jest pancerz, który można uznać za papierowy. Czołgi trzeciego poziomu są w stanie nas spokojnie przebić od przodu, a mimo pochyłego pancerza o rykoszety nie ma się nawet co modlić. Więc jeżeli taki Marder II penetruje nasze cacuszko, to co z resztą przeciwników? Od razu powiem, że pojazdy od szóstego tieru bezproblemowo mogą nas zdjąć jednym pociskiem.
Więc podsumujmy obecny bilans: 350 życia na start, żałosne, stockowe działo 76 mm, słaby zasięg widzenia (320m) oraz śmiechu warty pancerz. Gdzie tu w takim razie możliwość do porządnego zarabiania? Nigdzie, taka prawda. Ale kierując się moimi wcześniejszymi słowami, póki co służymy jedynie jako upierdliwe gówienko schowane w krzakach i kąsające wszystkich z pocisków burzących.

su-85 world of tanks
Wkraczamy do akcji dopiero, gdy z ukrytej pozycji przełamaliśmy linię wroga i nasze czołgi mogą ruszać dalej.

Uzbrojenie

Rozwój modułów to podstawa, aczkolwiek w tym przypadku interesuje nas tylko jedno: działo 107 mm. Aby do niego dojść, czeka nas cholernie nudna i długa robota, a to za sprawą trzech czynników – musimy wpierw wynaleźć nowe zawieszenie; potem jakoś uzbierać doświadczenie na działo 85 mm; a na samym końcu wyrywać sobie włosy podczas zdobywania kolejnej porcji doświadczenia, w przybliżeniu trochę ponad 14 tysięcy. Wydaje się to być porządną katorgą, i owszem, jest, jednakże nie należy marnować tutaj free expa z jednego powodu: nasza załoga musi być wyszkolona, a dostatecznie się wyszkoli podczas naszej mozolnej drogi do upragnionej lufy.

Działo 76 mm – stockowe działo, którym w żadnej bitwie nie zaszalejemy. Służy chyba jedynie jako przedłużenie naszego niszczyciela i jest celem numer jeden na liście naszych wrogów. Działo to znienawidzimy bardziej od naszych bitewnych przeciwników, ponieważ nie raz usłyszymy, że nasz obiekt pożądania nie został spenetrowany i jesteśmy zmuszeni przeskoczyć na pociski burzące (o ile zdążymy). Strzelając z tego działa jest nas w stanie odbić większość tanków, więc jego szybkostrzelność nie będzie robić na nas wrażenia.

Działo 122 mm – działo, które z wyglądu może nam się kojarzyć z tzw. trollgunem KW. Niezbyt długie, przeładowanie przeciętne (prawie 12 sekund), a obrażenia… wołają o pomstę do nieba. Wynajdowanie je po to, by nim dobić do upragnionej stosiódemki jest po prostu głupotą, którą ja początkowo popełniłem swoją niewiedzą. W tym przypadku mamy do czynienia jedynie z amunicją burzącą (i pociskami premium, ale na te zazwyczaj się nie zwraca uwagi), która, owszem, jest w stanie przebić wszystko, ale ilość hp, jaką ukradniemy wrogowi, do największych nie należy. Jest wręcz dosyć podobna do działa 85mm – czyli najzwyczajniej kosztem czasu przeładowania i niskiej celności zyskujemy… nic.

Działo 85 mm – po wynalezieniu zawieszenia i uzbieraniu kilku tysięcy doświadczenia, warto zainwestować w tę lufę, ponieważ nasza długość życia pomnożona przez osiągi podczas bitwy potrafi dwa razy bardziej się zwiększyć w porównaniu do siedemdziesiątki szóstki. Szybkostrzelność to troszkę ponad piętnaście strzałów (4 sekundy przeładowania), więc jesteśmy w stanie zasypywać wroga pociskami. Wprawdzie penetracja również nie powala z nóg, ale w praktyce widać postęp, który pozwoli nam jakoś doczłapać się do…

Działo 107 mm – oto główny winowajca, które sprawił, że ten czołg zapoczątkował tę serię artykułów. Co tu dużo mówić: to działo to po prostu żywioł; będziesz siać nim pożogę i rozlewać wiele wrogiego smaru, a pewnie nie raz zyskasz sobie dumny, jednobitewny przydomek "cheater”. Obrażenia i penetracja rzędu 167 mm sprawiają, że czołgi niższego tieru będziesz ściągał jednym celnym pociskiem. Również potężniejsi wrogowie, na których także nie raz trafisz, będą ulegać twojej sile rażenia.

su-85 world of tanks
Nasze doskonałe wyniki z działem 107 mm to będzie, niestety dla wroga, częsty widok.

12następna
Dyskusja
javiki
Napisany 16 grudnia 2011 - 08:21
#1

użytkownicy
Artykuł świetny dla początkujących. Dla mnie Su85-to najlepszy TD -dopiero później mam JP i ISU152 z X tierowym działem (tym jeździłem tylko u znajomego-mi brakuje kasy).
SU85 przydaje się osłona przeciwodłamkowa. Często trafiamy do bitew gdzie są arty niskotierowe -ale i tak po 1 jej strzale mamy wykończoną załogę i uszkodzone moduły. Z osłoną jest duuuzo lepiej. Oprócz tego siatka maskująca, lorneta. 7 zniszczonych jednostek -zrobiłem kilka razy. I to zniszczonych od 100%. Tym czołgiem mój 7 letni syn zrobił medal Halonena- zniszczył (dobił) Lowa, IS, KW3 i coś jeszcze.
Ważne -dobrze się schować i czekać- cele same przyjdą. Nigdy nie szalejemy- nawet jak jesteśmy na szczycie. Tak ostatnio zrobiłem-i kill w 2 minucie. Pamiętac należy że nie mamy pancerza. Zarobki na czysto poniżej 20k -na premce- bardzo rzadko.

Huzio
Napisany 16 grudnia 2011 - 10:28
#2

użytkownicy
"Szybkostrzelność to troszkę ponad piętnaście sekund (4 sekundy przeładowania)"
Powinno być "ponad piętnaście strzałów"

col_Kurtz
Edytowany 16 grudnia 2011 - 11:34
#3

użytkownicy
@Huzio, zgadzam się. Taką "szybkostrzelność" mają haubice;) Co do tanków którymi można ładnie zarabiać, zaliczyłbym PzIV, z osprzętem, dosyłacz oraz innymi można ładnie snipić, długa 75` jest doskonała i robi wiele szkód, a jak wiadomo wiele szkód oznacza wiele srebra i expa - co prawda w elite już to się nie przekłada na rozwój gałązki, nie mniej, dobrze zarabia. Aktualnie ciężko jeździć tym tankiem, chyba że po drodze i do przodu;) Ale strzela się bardzo przyjemnie. Innym tankiem o którym bym powiedział - zarabia, to US M4. Początkowo wsadziłem mu 105 - haubicę używaną jako tank destroyer gun i było to pomyłką, jednak po zrobieniu wyższego doświadczenia oraz zamontowaniu wentylacji, strzela się celniej i szybciej (również dosyłacz wymagany) i sprawia to dużo radości. Skasować Hetzera na raz - bezcenne ;) Inne tanki również cierpią i padają dość często po 1 strzale. Niska naprawa, ok. 2k kredytów, a zarobki ok. 20k+ - oczywiście na premmy. Niestety - premmy, co oznacza, że nie do końca jest to darmowe farmienie. Tzw. Easy8, czyli M4E8, następny w gałęzi, także dobrze zarabia, jednak koszt naprawy jest już o 1k kredytów wyższy, nie mniej przyjemnie się nim gra. Niecelne działo nadrabia szybkością i jest to bardzo wkurzające, jak coś w nas wali z szybkością ok. 3.5 sekundy ;) (dosyłacz, wentylacja i zdaje się, osłona przeciwodłamkowa - obrona przed artą i małymi robalami).

christopher2012
Napisany 16 grudnia 2011 - 12:26
#4

użytkownicy
Pewnie następny artykuł będzie o kw. Na premce wyciągam po 30k+ za bitwe, ale gdy jeszcze nie było darmowych dni premium musiałem nią zarobić na is 7 i na 261 dlatego mam nią ponad 1700 bitew:)

Fett11
Napisany 16 grudnia 2011 - 12:30
#5

redaktorzy
@ Pewnie następny artykuł będzie o kw.

Przed Wami ciężko jest coś ukryć. :P Artykuły zależą od Was, np. teraz macie adekwatną ankietę, w której pokażecie, co Was w tej chwili interesuje najbardziej.

Byniak
Napisany 16 grudnia 2011 - 15:23
#6

użytkownicy
Wiedziałem, że SU-85 jest dobry do kasy, ale i tak gratuluje, bo artykuł dobry ;)
Pozdrawiam

HienaPL
Napisany 16 grudnia 2011 - 17:22
#7

użytkownicy
a ja mam pytanie z innej beczki - jakich modów autor używa? ładny ten celownik a i informacje swój/obcy też mogą być przydatne. Proszę o jakiegoś linka/podpowiedź gdzie i co szukać.

Co do zarobków to używam VK3001(P), koszt naprawy śmieszny (w porównaniu np. z Tigerem) a z 88mm L/56 gryzę i biję na odległość. W SU85 męczę się w drodze po Zis 107 przez pot, krew i łzy

Fett11
Edytowany 22 grudnia 2011 - 22:04
#8

redaktorzy
Co do informacji o stanie hp czołgów to mod nazywa się OverTargetMakers - bardzo przydatny, bo wiesz, kiedy możesz się porywać na grubszego zwierza i kiedy dokładnie użyć pocisku burzącego.

Ard123
Napisany 16 grudnia 2011 - 17:51
#9

użytkownicy
Ja tam gram też KW (działo 107):) ponad 800 bitew, bardzo fajnie się gra, dobre działo wystarczający pancerz i hp, tania amunicja, naprawa. Nawet bez premki można zarobić 25-30k mój rekord zabić podczas jednej bitwy to 10, na kopalni :)

Taszi
Napisany 16 grudnia 2011 - 17:54
#10

użytkownicy
"W tym przypadku mamy do czynienia jedynie z amunicją burzącą [...] która, owszem, jest w stanie przebić wszystko, ale ilość hp, jaką ukradniemy wrogowi, do największych nie należy."
Jedyny fragment do którego można się mocno przyczepić.

hackenbusch
Napisany 16 grudnia 2011 - 19:35
#11

użytkownicy
Taszi, pewnie chodzi o to, że zawsze coś zabierze- taki skrót myślowy IMO. Co nie zmienia faktu, że wprowadza w błąd. HE się nie przebija (zazwyczaj) tylko rozwala na pancerzu.

Ard123
Napisany 17 grudnia 2011 - 08:22
#12

użytkownicy
zainstalowałem sobie celownik, OverTargetMakers ale jeszcze mam pytanko skąd wziąć taką listę czołgów jak na tym zdjęciu? https://lh4.googleusercontent.com/-V3FsfimJ7y0/Tpq4ebPYWdI/AAAAAAAABGs/y6cyrWxPkos/s800/shot_003.jpg
chodzi mi o to po bokach, powie ktoś?

Taszi
Edytowany 17 grudnia 2011 - 11:59
#13

użytkownicy
@hackenbusch- domyślam się o co chodziło ale faktycznie wprowadza to w błąd. Gdyby haubice przebijały co strzał to byłaby poezja i nikt niczym innym by nie grał ;)
Swoją droga narzekanie na działo 122 mm jest conajmniej dziwne. Ot, typowa haubica. Ja akurat haubicami grać uwielbiam. Wiadomo, że majac do wyboru 122 i 107 każdy wybierze 107 ale w drodze do niej (patrząc na statystyki, bo radzieckim sprzętem nie gram) grałbym właśnie 122 mm, a nie 85 mm ze śmieszną penetracją.

SpeC
Napisany 17 grudnia 2011 - 12:26
#14

użytkownicy
@Ard123

kontury czołgów do ściągnięcia tutaj:
http://forum.worldoftanks.eu/i...36-pogs-contour-icon-3x-grepa/

Odnośnie artykułu to mi osobiście su-85 nie przypadł do gustu, w kv dostajemy to samo działo, a do tego o niebo lepszy pancerz, wiecej hp i pomimo kwadratowej konstrukcji potrafi ładnie rykoszetować...

Fett11
Edytowany 17 grudnia 2011 - 14:19
#15

redaktorzy
Co do działa 122 mm - to są tylko i wyłącznie moje przemyślenia i wrażenia po tym, co mnie spotkało, kiedy byłem jego użytkownikiem. Jest dosyć niecelne (mniej celne od trollguna kw chyba, przynajmniej tak wynika z moich obserwacji), a przeładowanie o wiele za długie w stosunku do tego, ile hp zabiera. Bardzo rzadko sieknie kogoś cięższego powyżej 200 hp (o ile trafisz!), częściej jest to trochę powyżej setki, czyli w sumie tyle co działo 85 mm. Jedynym plusem tej lufy jest to, że ściąga na hita lolki, ale sęk w tym, że te są zazwyczaj cholernie ruchliwe, a my niecelni. :)
Co jednak nie znaczy, że nie możecie się zgadzać z moją opinią - każdy ma swój styl gry oraz upodobania i trzeba to uszanować. ;)

@ Taszi
Fakt, przebijalność również jest w tym wypadku bardzo ważna. Mając działo 122 mm używasz tylko pocisków HE, więc w większości przypadków coś komuś zabierzesz, nawet jeśli wylądujesz na dole listy. W przypadku działa 85 mm możesz sobie podzielić amunicję na przeciwpancerną i burzącą i będziesz w miarę zabezpieczony na walki na górze i dole listy. Przy czym, jak napisałem w artykule, o dziwo na SU-85 dosyć często losuje nas do bitew, w których jesteśmy w stanie normalnie przebić pancerz wroga. (Moje wyniki, jeśli ktoś jest ciekawy, to średnio 7 na 10 bitew, w których byłem w normalnych walkach, a nie jako zwykły food dla reszty.)

Taszi
Napisany 17 grudnia 2011 - 13:53
#16

użytkownicy
Różnica jest taka, że jak trafisz do bitwy na dole listy to 85mm nic za bardzo nie przebijesz. A 122 mm jeszcze przez jakiś czas nawet VIII tierom zadasz te 150-200 obrażeń. Wiem, że każdy ma inny styl, mnie np. niezmiernie irytuje jak nie mogę wroga przebić dlatego jeśli mam wybór pomiędzy działem z mała penetracją, choćby i strzelało jak karabin maszynowy i było celne jak karabin snajperski a haubicą, wolną i niecelną ale zadającą obrażenia to zawsze wybiorę to drugie, taka sytuacja jest np. na Shermanie czy Jumbo.
No i nie odniosłeś się do błędu z przebijaniem ;)

p11k
Napisany 22 grudnia 2011 - 14:32
#17

użytkownicy
Tyle, że po patchu to haubice już się nie nadają do grania.

Sasilton
Edytowany 22 grudnia 2011 - 17:40
#18

użytkownicy
mam pytanie
skad wziać taki celowniczek jak na tych obrazkach?
są jakies mody?

aco do tematu
to ja obecnie szaleje KV oczywiście z 152mm
nie gram sporo w WOT ale dorobiłem sie juz tigera II ktory jest na full
i pociski na takiego IS4 często rykoszetują
a wczoraj wpadłem tym KV na IS4 któremu zostało 23%
padł po 1 strzale :D

Fett11
Napisany 22 grudnia 2011 - 21:27
#19

redaktorzy
@Sasilton
Celownik z czasem przeładowania
http://www.mediafire.com/?cwc7u9jyf8sniab


Zabrania się kopiowania, zmieniania i rozpowszechniania zawartości wortalu bez uprzednio otrzymanej zgody od redakcji.