Zapraszamy do naszego tłumaczeniu wywiadu z głównym designerem World of Tanks.
1. Domyślamy się, że macie dużo więcej czołgów premium do wypuszczenia.
Czy jest możliwość, aby stworzyć 2 różne typy bitew, takie jak 'Bitwa dla czołgów premium' i 'Bitwa dla normalnych czołgów' po to, żeby polepszyć ogólną jakość gry?
Obecnie tworzymy jeden wspólny worek czołgów w WoT. Nie ważne jaki tier/klasę ma czołg, trzymamy się klasycznego podejścia do balansu czyli papier-nożyce-kamień. Każdy czołg ma swoje plusy i minusy. Mocniejsze działo jest balansowane poprzez słabszą celność, wolniejszy pojazd dostanie natomiast więcej pancerza, a czołgi premium idealnie wpasowują się w tą formułę.
Każda zaimplementowana zmiana w balansie jest oparta na statystykach, które dzień w dzień zbieramy i analizujemy. Natomiast jedyną przewagą czołgów premium jest lepsze zdobywanie kredytów, a i tutaj wracamy do podstaw gier f2p - rzeczy, które można kupić przyśpieszają Twój postęp w grze.
2. W poprzednich wywiadach WG.net oznajmiło, że ceny czołgów premium są ustalane w zależności od ich siły bojowej czy popytu na nie. Cena Löwe została podniesiona ponieważ wzrósł na niego popyt. Dlaczego Type 59 nie był dokładniej monitorowany pod tymi względami, że postanowiliście go wycofać po dość krótki okresie jego bytu w sklepie.
Mimo, że Type 59 nie był najefektywniejszym czołgiem to zdecydowanie dał graczom większą pewność siebie, dzięki czemu ten czołg stał się jednym z najbardziej popularnych premium czołgów w grze. Co za tym idzie dało dużo dalej idący negatywny skutek w balansie gry, niż np. Löwe. Średnie czołgi są najbardziej popularnymi czołgami w grze, a szansa skopać komuś tyłek w VIII tierowym mediumie była zbyt kusząca.
Obserwowaliśmy statystki dotyczące chińskiego medium'a z nadzieją, że ten problem się naprawi. Niestety dalszy rozrost populacji Type 59 zniszczył by całkowicie balans pomiędzy darmową, a płatną częścią gry. Więc postanowiliśmy go usunąć.
3. W nadchodzących bitwach garaży co powstrzyma artylerie czy dużą ilość czołgów kampiących pod 'strefą lądowania' drugiej drużyny, żeby zdobyć łatwe fragi czy zwycięstwo?
Faktycznie to może być problem, ale w bitwach garaży będzie kilka 'stref lądowania' dzięki czemu kampienie na respie będzie trudne i bezużyteczne. Tylko totalne zdziesiątkowanie rywala, załóżmy 7 do 1 zapewni zwycięstwo. Co więcej bitwy garażowe będą bardziej chaotyczne i ekscytujące w stosunku do normalnych bitew, każda bitwa stanie się misją "znajdź i zniszcz" ewentualnie "znajdź i zniszcz tego skurwiela co mnie zabił".
4.Jakiekolwiek wieści na temat daty wprowadzenia fizyki, oraz jakie wyzwania mieliście przy tworzeniu fizyki?
Największym wyzwaniem w nowej fizyce jest fakt, że Twój pojazd staję się bardziej kompleksowy. Teraz gracz nie może spaść z mostu czy klifu nawet jeśli chce, co jest gwarantowane poprzez jeden z kluczowych elementów dizajnerskich World of Tanks - dostępność. Odkąd tworzymy WoT'a powtarzamy sobie tą mantrę: gracz powinien walczyć z wrogiem, a nie zmagać się z własnym pojazdem, czyli po prostu dać im prosty system kierowania.
Niektóre elementy fizyki zamieniają Twój czołg we wroga ( zwłaszcza podczas zjazdów ze zbocza/klifu). Teraz podczas wewnętrznych testów ciągle myślimy nad optymalnym systemem kierowania, które umożliwi zostawienie gry na takim samym poziomie skomplikowania.
5. Francuskie czołgi pojawiły się w patchu 0.7.1, jakieś wieści na temat brytyjskich czołgów innych niż wypożyczone jako radzieckie premiumy?
Brytyjczycy pojawią się prawdopodobnie w trzecim kwartale 2012. Obecnie są tworzone na najszybszych obrotach. Niemniej w tym samym czasie zamierzamy cały czas wprowadzać nowe pojazdy z każdej nacji.
6. Pokazano nam kamuflaże samoprzystosowujące się (Adaptive camo). Jednak nie pokazały się wraz z patchem 0.7.0. Jakieś pomysły kiedy możemy je zobaczyć?
Jeśli nic nie przeszkodzi naszym planom to pojawią się w patchu 0.7.4.
7. Podczas rozmowy na temat zmian w matchmakingu zamieściliście listę tierów aż do XIII. Czy to wskazuje na nowe czołgi? Jakie to będą czołgi?
Musiało zajść pewnie nieporozumienie, ponieważ to było do odniesienie to tierów bitwy, które się różnią od czołgów. W skrócie 13 tierów nie oznacza, że będzie 13 poziomów.
Dopóki arty, ciężkie czołgi, itd. różnią się w swojej liczbie to mamy kilka tierów w zapasie, żeby zniwelować tą różnicę. Dla przykładu, jeśli ustalimy na początku 8 poziomów na tier to WoT miałby tylko 9 tierów. Zamierzamy przedstawić dodatkowe tiery by wyrównać szansę...
8. W ostatnim filmie od WG było wspomniane o IS-6 i IS-8.Czy wiadomo kiedy zostaną wypuszczone, jaki będzie ich tier i jak będą wyglądać w drzewku?
Obecny patch 0.7.2 wprowadził drugą linie niszczycieli czołgów z obrotową wieżą i dwa nowe ciężkie czołgi. W następnym 'w pełni radziecki' patch 0.7.3 będzie między innymi zawierał IS-6 i IS-8. Eksperymentalny czołg stworzony pod koniec 2WŚ, IS-6, będzie czołgiem premium. IS-8 to prototyp legendarnego radzieckiego potwora T-10 i T-10m z lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku. Zajmie on miejsce na XI tierze zamiast IS-4, który z kolei stanie się tierem X. IS-6 prawdopodobnie będzie VIII tierowym premium.
9. Podczas wersji 0.7.1 rozgrzała się debata na temat systemu matchmakera. Czy WG zdecydowało, żeby przerobić go trochę i dodać zmienne takie jak 'lekki, ciężki, średni" etc., żeby zwiększyć troszkę balans, który nie opierałby się tylko na tierze i wadze?
Zaglądamy do systemu balansującego grę. Nie chcemy stworzyć dokładnie odzwierciedlonych drużyn, oraz nie chcemy, żeby jedna drużyna była bogata w jeden typ pojazdów, a druga w drugi. Jedyna grupa czołgów do przebalansowania to zwiadowcy (scouts) - zarówno lekkie jak i średnie czołgi. jak pokazują bitwy pojęcie zwiadowca nie można przypisać tylko do lekkich czołgów, średnie potrafią się nadawać idealnie do tego celu. Osobiście uważam, że M46 Patton to najlepszy zwiadowca, dzięki jego zasięgu widzenia, które współgrają z obrażeniami i celnością. Ustalimy listę czołgów nadających się do misji zwiadowczych i rozdzielimy je równo pomiędzy drużyny, nie zapominając o ich balansie.
Żeby zrozumieć dokładniej machmaking - obecny balanser jest przystosowany do większej liczby graczy online i nie będzie działał doskonale przy mniejszej ilości, a niepraktyczne jest posiadanie dwóch rożnych matchmakerów, ponieważ nawalą przy 'granicy' graczy online.
10. Czy wraz z poprawkami w amerykańskim drzewku będą też poprawki w rosyjskim?
Narodowe drzewka są poprawiane non stop. w patchu 0.7.2 dodaliśmy drugą linie TD, w patchu 0.7.3 planujemy dodać drugą radziecką linie ciężkich czołgów, a w 0.7.4 francuskie TDki i arty. Na ujawnienie reszty planów jest trochę za wcześnie, ale to co mogę powiedzieć to, ze będziemy kontynuować dodawanie radzieckich i amerykańskich czołgów
11. Kiedy pojawią się artylerie i TDki premium? Jakie mniej więcej będą?
Pracujemy nad nimi, więc ciężko jest określić dokładną datę. Koniec końców planujemy je dodać w nadchodzących patchach i będą to czołgi tieru V. JagdTiger z działem 88mm będzie wyjątkiem, prawdopodobnie wyląduje na VIII tierze. Postanowiliśmy najpierw skoncentrować się na głównych drzewkach - to nasz najwyższy priorytet, czołgi premium natomiast będą dodawane od razu jak będą gotowe.
12.Czy zespól developerski gra w WoT'a, żeby sprawdzić co trzeba w grze zmienić czy polegają tylko na tym co mówią gracze? Jeśli tak to ile czasu w pracy jest przeznaczone na grę?
Większość z nas to czołgiści(a nawet czołgistki!). Możecie spojrzeć na moje statystki(tu ma być link do zdjęcia ale pan 404 mówi, ze nie ma). Żeby zrozumieć grę trzeba w nią grać. Weźmy na przykład departament testerów - oni grają w WoT'a całe dnie, ponieważ muszą ją sprawdzić. Ja, niestety, mam czas by grać 4 czołgami na dzień: francuskie drzewko, które obecnie rozwijam oraz 3 czołgi premium. Nie chcę, ale muszę przyznać się, że jeszcze nie kupiłem IS-7, ale T-30 mam. To dlatego koncentruje się na francuskich czołgach (obecnie mam AMX 12t) i gram czołgami premium by wreszcie sobie kupić IS-7.
13.Czy są jakieś plany, żeby zwiększyć zarobki na VIII tierze artyleri, IX i X tierze ciężkich czołgów? Obecnie wielu graczy nie zarabia grając tymi czołgami - nawet jak wygrają.
Powiem, że nie. Powód jest prosty, schemat zarabialności w WoT zakłada, że jeśli chcesz grac topowymi tierami musisz spędzić trochę czasu na średnich tierach. Jest to zrobione celowo: większość tych czołgów, takich jak sherman, tiger, panthera czy T-34, to najbardziej rozpoznawalne pojazdy 2WŚ. Zachęcamy w ten sposób graczy, dlatego one zarabiają najwięcej. Jesteśmy pewni tego pomysłu i nie zamierzamy zmienić naszej polityki w tym przypadku. Ta sama zasada tyczy się artylerii - chcesz grać najlepszymi to musisz się wspomagać średnimi.
14. Zobaczyliśmy nowe kamuflaże. Jednak kiedy wejdą kamuflaże adaptacyjne (adaptive camo) to czy kamuflaże będą zmieniać kolory w zależności od mapy na której się znajdujemy? Czy inne czołgi premium pojawią się w sklepie z prezentami?
Niebawem. Gracze będą kupować po prostu typ kamuflażu (jego kształt), a kolor będzie się dobierał odpowiednio pod mapę na której gracz będzie toczył bitwę. Każda z map dostanie zakres kolorów do schematów kamuflaży (np. szary, brązowy, czarny na himmelsdorf). W skrócie kamuflaż adaptacyjny pozwoli Ci dostosować Twój czołgi do mapy.
15. Co z nowym typem ładowania pocisków (magazynki), które zostały zaprezentowane we francuskich czołgach. Czy będzie możliwość zaplanowania sobie kolejności w magazynku? Dla przykładu: obecnie jest to AP-AP-AP-AP-AP-AP (6 pocisków tego samego typu) czy będzie możliwość ustawić sobie np. AP-APCR-AP-APCR-AP-APCR?
Rozważaliśmy taką możliwość, ale zdecydowaliśmy, że to zły pomysł. Powód jest taki, że w grze występują pociski premium, a chcemy być pewni, że gracz kontroluje czas kiedy ich używa. W przypadku wymieszania gracz może wystrzelić kilka pocisków premium przez przypadek, co może być dość denerwujące. Dlatego zostaliśmy przy magazynkach jednego typu. Będzie trzeba zmienić cały magazynek jeśli się zechce strzelać innym typem pocisków.
16. Jak duży wpływ ma szybkość pocisków przeciw-pancernych na penetracje pancerza?
Żeby uprościć obliczenia nie powiązaliśmy szybkości z siłą penetracji. Mamy tabele penetracja/odległość, pomimo uproszczenia dostarcza wiarygodne dane. Jesteśmy całkiem zadowoleni z tego i nie zamierzamy większych zmian, przynajmniej nie w najbliższej przyszłości
17. Francuskie czołgi z działem pół-automatycznym nie posiadają opcji zamontowani przyśpieszacza (Rammer). Czy będzie coś podobnego do przyśpieszacza dla tego typu dział?
Francuskie czołgi mają system automatycznego ładowania przymocowane do wieży. Jest je ciężej ustabilizować niż normalne działa i właśnie dlatego nie planujemy zezwolić na kupowanie przyśpieszaczy do nich.
18. Czy są plany by usprawnić kary za kolizje czołgów? Wiele graczy je dostaje nawet jeśli czołg z tej samej drużyny wjedzie nam w tyłek, a on obrywa bo jest lżejszy.
Przyglądamy się systemowi kar kolizji i troszkę go zmienimy, żeby nie był taki niemiły dla graczy.
19. Jakie są szanse na 4 i 5 osobowe plutony?
Wróciliśmy do pomysłu wprowadzenia pięciu osobowych plutonów. Okazało się jednak, że w przypadku losowych bitew (random battles) dobrze zorganizowana 5osobowa grupa jest nie do zniszczenia. Jeśli zestawimy ich przeciwko drugiej podobnej 5 osobowej ekipie to reszta graczy nie będzie w stanie nić zmienić w czasie tej bitwy. To powoduje niewyobrażalnie duży problem z balansem. Dlatego 5osobowe plutony są tylko w krótkich bitwach przeciwko drugim plutonom. Dla losowych bitew nie będzie ich zdecydowanie.
20. Z tego co twierdzi WG macie osobny zespół zajmujący się systemem matchmakingu. Dlaczego matchmaking nie został poprawiony w wersji 0.7.1?
Tak, zgadza się, posiadamy oddzielny zespół pracujący tylko na matchmakingiem. Niestety nie zdążyli poprawić wszystkich błędów w systemie przed wprowadzeniem wersji 0.7.1
21. Dlaczego maksymalny czas w kolejce jest 5minutowy? Powoduje to, że matchmaker tworzy niekompletne bitwy.
Trzydziestu minutowa kolejka jest bez sensu i nie rozsądna. Większość graczy by się zdenerwowała, zmęczyła i wolała wyłączyć grę zanim ruszyła by bitwa. Najrozsądniejszy czas to właśnie 5min. Mamy nadzieje, że WoT przyciągnie więcej graczy, ponieważ więcej graczy rozwiąże problem 'zepsutych' meczy.
22. czy zastanawiacie się nad stworzeniem World of Infantry? (Świat piechoty)
Piechota i czołgi walczyły w ścisłej kooperacji podczas Drugiej Wojny Światowej. Jednak, nie planujemy, ani dodać piechoty do WoTa, ani stworzyć osobnej gry w najbliższej przyszłości.Nigdy nie żałowaliśmy, że wybraliśmy czołgi jako główny charakter i nie widzimy żadnego powodu, żeby zmieniać początkowy zamysł. Czołgi dostarczają bardzo różnorodny typ rozgrywki, a wprowadzenie piechoty oznaczałoby zmienić zasady gry od podstaw.
Dzięki za pytania i widzimy się w grze.