kliknij aby powiększyć
1920x1080 : 467 KB
worldoftanks
Nasze forum World of Tanks

Ta strona używa Cookies. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Stosujemy je, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić ustawienia dotyczące Cookies w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej.

world-of-tanks.eu
1
Francuski czołg ciężki Char B (B1)
autor: M1ko5ek

KruczoCzarny
Napisany 19 Luty 2012 - 10:14
#1

administracja
Francuski czołg ciężki Char B (B1)

W 1940 r. czołgi średnie B1 i B1bis były najpotężniejszymi wozami bojowymi armii francuskiej, stanowiącymi największe zagrożenie dla czołgów Wehrmachtu. W 1927 r. Sztab Generalny zlecił firmom Renault i FCM wykonanie projektów i trzech prototypów nowego czołgu uderzeniowego Char B (Char de Bataille). W III 1934 r. czołg, po wprowadzeniu wielu modyfikacji, przyjęto do uzbrojenia pod oznaczeniem Char B1. Jednoosobowa odlewana wieża APX-1 z armatą SA34 kal. 47 mm i sprzężonym z nią 1 km Chtellerault wz. 1931 kal. 7,5 mm była obracana za pomocą silnika elektrycznego lub w trybie awaryjnym - ręcznie. Pocisk wystrzelony z tej armaty z odległości 400 m przebijał płytę pancerną grubości 25 mm, pochyloną pod kątem 30 stopni. Zapas przewożonej amunicji kal. 75 mm wynosił 74 szt., nabojów kal 47 mm-55 szt. i nabojów do km-5100 szt. Kadłub wykonano z walcowanych płyt pancernych o grubości 25-40 mm, mocowanych nitami do szkieletu. Masa czołgu sięgała 28 t. Podwozie typu Holt amortyzowane było resorami piórowymi i pionowymi amortyzatorami śrubowymi. Składało się z 16 par małych, stalowych kół jezdnych, przy czym 12 było zgrupowanych w trzech wózkach, z przodu trzy pary w osobnym wózku i z tyłu osobno resorowana jedna para kół jezdnych. Koła napędowe umieszczono z tyłu czołgu, a koła napinające-z przodu. Szerokość gąsienic wynosiła 500mm. Seryjną produkcję czołgów B1 prowadzono w latach 1935-1937, przekazując armii łącznie 35 pojazdów. W 1935 czołg B1 poddano modyfikacji. Nowa wersja otrzymała oznaczenie B1bis. Wojsko zamówiło 1178 egz. tego czołgu. W latach 1937-1940 wyprodukowano 403 czołgi B1bis. Ostatnią wersją czołgu B była opracowywana od 1936 r. i istniejąca tylko w postaci 5 prototypów wersja B1ter.
Od 1936 r. czołgi B1 przekazywane były na uzbrojenie samodzielnych batalionów czołgów, składających się z trzech kompanii. W trakcie niemieckiej agresji na Francję w 1940 r. czołgi B1bis nie miały wielu okazji, by wykazać swoje zalety. Skuteczne w zwalczaniu czołgów B1bis były jedynie niemieckie armaty plot. kal. 88 mm oraz lotnictwo. Niemcy zdobyli 161 nieuszkodzonych czołgów B1bis, które przyjęli do uzbrojenia.

//Są to fragment książki Andrzeja Zasiecznego ,,Czołgi II wojny światowej" z lekkim uporządkowaniem i skróceniem

1

Zabrania się kopiowania, zmieniania i rozpowszechniania zawartości wortalu bez uprzednio otrzymanej zgody od redakcji.