kliknij aby powiększyć
1280x800 : 229 KB
worldoftanks
Nasze forum World of Tanks

Ta strona używa Cookies. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Stosujemy je, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić ustawienia dotyczące Cookies w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej.

world-of-tanks.eu
world-of-tanks.eu


1
Gra, w której pływamy okrętem, czasami strzelamy i często toniemy. Najnowsze dzieło Wargaming.net, zamykające "trylogię" gier o konstrukcjach latających, pływających i czołgających, jest obecnie w trakcie zamkniętej bety. Przygotowaliśmy dla Was jej krótką recenzję.

Ogólnie

World of Warships, to darmowa gra produkcji białoruskiego studia Wargaming.net, twórców, między innymi, World of Tanks i World of Warplanes. W grze uczestnik dowodzi okrętami z okresu od I Wojny Światowej do lat 50 XX wieku. Wszystkie okręty, które znalazły się w tej produkcji, istniały w rzeczywistości, albo chociaż na deskach kreślarskich projektantów.

Rozgrywka, podobnie jak w World of Tanks i World of Warplanes, polega na odkrywaniu nowych okrętów/technologi/modułów i radosnym ubijaniu przeciwników z wrogiej drużyny lub przejmowaniu ich bazy. Nie zawsze po drugiej stronie trafimy na żywego przeciwnika. Czasami luki w szeregach wypełniają autonomiczne boty, tak by obie drużyny miały po 15 graczy.

Obecnie trwają zamknięte testy beta gry. Ci którzy grali w alfę, dostali zaproszenie do testów z automatu. Reszta musiała w odpowiednim momencie zgłosić chęć do udziału w becie, klikając w przycisk na stronie głównej World of Warships i wypełniając formularz zgłoszeniowy. Tym którym nie udało się zakwalifikować w pierwszym rzucie, ciągle mają szansę. Na różnych stronach, od czasu do czasu, pojawia się akcja, polegająca na rozdawaniu jakiejś puli kodów do gry.

Aby grać w World of Warships nie potrzeba tworzyć nowego konta, jeśli już takie utworzyłeś w ramach Wargaming.net ID (tzn. rejestrując się w przeszłości na np. World of Tanks).

Wymagania gry

Tabelka przedstawia "minimalne" wymagania komputera, potrzebne do uruchomienia World of Warships

Jakość grafiki CPU (procesor) GPU (karta graficzna) GPU RAM (pamięć karty graficznej) RAM (pamięć operacyjna) Rozdzielczość ekranu Ustawienia graficzne
MAX Intel i5 3 GHZ lub AMD FX 8350 Nvidia GeForce 580 GTX, 660 GTX lub AMD HD7870 2 GB 4 GB 1920*1080 bardzo wysokie
WYSOKA Intel i3 2.4 GHz lub AMD FX 6300 Nvidia GeForce 460 GTX, 550 Ti, AMD 250X lub AMD 7770 1 GB 4 GB 1920*1080 Wysokie
ŚREDNIA Intel Core 2 Quad 2.5 GHz, AMD FX 4170 lub AMD A10 5800 Nvida GeForce 8800 GT, 9600 GT lub 740M/840M 0.5 GB 2 GB 1680*1050 Średnie

world of tanks

Interfejs

Interfejs "garażu" nie zmienił się drastycznie w porównaniu do poprzednich gier z serii (czołgi, samoloty). W środkowej części ekranu znajdziemy wirtualny model aktualnie wybranego okrętu, który można dowolnie obracać. Blisko prawej krawędzi trafimy na jego parametry, a po lewej, na m.in. aktualnie dostępne misje. Dół, całą szerokość, zajmuje horyzontalnie ułożona lista odkrytych i kupionych okrętów gracza. Na górnej belce znajdziemy dobrze znane zakładki, takie jak: rozwój, profil, port aka garaż, moduły. Oprócz tego, wycentrowano wielki czerwony przycisk "Bitwa!". Po prawej znajduje się informacja o ilości wolnego doświadczenia, złota, kredytów, a po lewej nazwa klastra (serwera) i ilość graczy na serwerze.

Nacje

Na razie w grze są 3 nacje: USA, Japonia i ZSRR (tu tylko okręt premium Aurora, krążownik poziomu trzeciego). Okręty podzielono na 4 typy: "Krążowniki", "Niszczyciele", "Lotniskowce" oraz "Pancerniki". Docelowo każdy typ będzie miał 10 poziomów, gdzie poziom dziesiąty zawiera najlepsze okręty dostępne w danym typie. Dodatkowo, oprócz głównych gałęzi rozwoju, pojawią się jednostki premium, dostępne po przelaniu pewnej kwoty pieniędzy na konto deweloperów.

Dostępne pojazdy premium:

world of tanks
Aurora
Radziecki okręt wojenny poziomu III. Krążownik ten wyposażono w 14 potężnych dział, zdolnych do nawiązania wyrównanej konfrontacji z wrogiem posiadającym okręty o poziom wyższy od Aurory.
world of tanks
Albany
Amerykański krążownik II poziomu. Nie rozwija znacznych prędkości i nie da się nim zbyt łatwo manewrować, ale za to posiada dość mocny pancerz.
world of tanks
Yubari
Krążownik IV poziomu, służący we flocie Japonii. Jedyny okręt na poziomie IV, który został wyposażony w wyrzutnię 620 mm torped.
world of tanks
Iwaki
Kolejny japoński krążownik IV poziomu o zwiększonej wyporności, dzięki czemu znalazło się miejsce na dodatkowe działo.

Inne okręty premium to: Atlanta (USA, poziom VII) oraz Kitakami (Japonia, poziom VIII).

Typy okrętów

Niszczyciele to najbardziej zwrotne okręty, pełniące kilka funkcji w drużynie: mogą łatwo zatopić wrogi okręt torpedami czy pełnić dodatkową osłonę przeciwlotniczą. Jedna celnie wystrzelona torpeda może posłać wroga na dno. Dzięki dużej zwrotności można stosunkowo łatwo wymijać torpedy przeciwnika. Dodatkową funkcją jest możliwość wystrzelenia zasłony dymnej, chroniąc tym samym nas i sojuszników przed ostrzałem przeciwnika, podczas wycofywania się bądź przeprowadzania ataku z zaskoczenia.

Krążowniki mogą pełnić różne zadania. Zostały zaprojektowane do podejmowania szybkich akcji. Ochraniają niszczyciele i lotniskowce, a jeśli trzeba, podejmą równą walkę z wrogimi krążownikami. Posiadają mocne i szybkostrzelne działa, bardzo skuteczne przeciwko niszczycielom i dość dobre na inne typy okrętów. Wyposażone zostały w obronę przeciwlotniczą.

Najmocniejsze jednostki znajdziemy wśród pancerników. Posiadają najcięższe działa i są najlepiej opancerzone. Mniejsze jednostki nie mają szans w starciu z tymi kolosami. Na pokładzie niektórych z nich znajdziemy wiele dział przeciwlotniczych, zdolnych do rozniesienia eskadry przeciwnika w pył. Pociski wykorzystywane w działach tych jednostek posiadają dużą penetrację i zadają olbrzymie obrażenia. Dzięki wzmocnionemu pancerzowi mogą przyjąć całą salwę przeciwnika, a potem oddać swoją, często zatapiając wroga.

Lotniskowce to niedawno dodany nowy typ okrętów w World of Warships. Można przyjąć, że odpowiadają artylerii z World of Tanks. Po przełączeniu się w tryb "satelity", gracz widzi całą mapę i może wysłać swoje samoloty w dowolne jej rejony. Na lotniskowcach znajdziemy 3 typy samolotów: bombowce nurkujące, bombowce torpedowe i samoloty szturmowe. Każdy z tych samolotów pełni różne role podczas przeprowadzania ataku na wroga. Najbardziej cenne są te wyposażone w torpedy. Bardzo łatwo niszczą wyznaczone cele.

Mapy

Rozgrywki prowadzi się na 5 dość sporych mapach, w większości zalanych wodą.

world of tanks
world of tanks

"Islands"

Tryby gry: Dominacja, Bitwa standardowa dla okrętów poziomu I-III
Opis: Mapa przedstawiająca kawałek Oceanu Atlantyckiego z zielonymi, drobnymi wyspami.



world of tanks
world of tanks

"Big Race"

Tryby gry: Bitwa spotkaniowa, Bitwa standardowa dla okrętów poziomu II-V
Opis: Przy projektowaniu tej mapy deweloperzy wzięli za wzór archipelag Svalbard, znajdujący się w Norwegii, w Arktyce.



world of tanks
world of tanks

"North"

Tryby gry: Bitwa standardowa dla okrętów poziomu VI-X
Opis: W tym przypadku wzorowano się na norweskich fiordach.



world of tanks
world of tanks

"Fault Line"

Tryby gry: Dominacja, Bitwa standardowa dla okrętów poziomu V-X
Opis: Mapa z klifami wzorowana na północno-zachodnim wybrzeżu Ameryki Północnej.



world of tanks
world of tanks

"Ice Islands"

Tryby gry: Bitwa spotkaniowa, Dominacja dla okrętów poziomu VIII-X
Opis: Mapa z pływającymi górami lodowymi i zaśnieżonymi stokami gór wyspowych.



Awans profilu

W grze zaimplementowano system awansowania gracza. Każdy gracz osiągając pewną pulę punktów doświadczenia awansuje na kolejny poziom i zdobywa pewne korzyści.

Dostępne jest 6 poziomów:

Poziom I
Odblokowuje tryb bitew kooperacyjnych. Gracze mogą walczyć naprzeciwko floty sterowanej przez sztuczną inteligencję (PvE).
Poziom II
Gracz może walczyć przeciwko innym graczom. Tryb bitwy standardowej (PvP).
Poziom III
Odblokowuje możliwość uczestnictwa w "Dziennych misjach".
Poziom IV
Od tego poziomu można już dysponować wolnym doświadczeniem, według własnego uznania.
Poziom V
Można powoływać do służby komandorów.
Poziom VI
Odblokowuje możliwość przystosowywania okrętów do własnego stylu gry.

Ekonomia

System ekonomiczny nie uległ zmianie w stosunku do poprzednich gier World of Tanks czy World of Warplanes. Gracz po każdej bitwie otrzymuje kredyty, za które może kupować nowe okręty czy moduły/materiały eksploatacyjne. Ci którzy nie chcą tracić czasu, mogą wymienić złoto na kredyty według aktualnie dostępnego kursu. Złoto kupuje się w sklepie Wargaming.net za prawdziwe pieniądze. Za złoto można również wymienić doświadczenie przypisane do danego okrętu, na "wolne doświadczenie", które z kolei można wykorzystać na zbadanie nowej jednostki pływającej.

Osiągnięcia

Gracze, po zakończeniu bitwy, otrzymują specjalne odznaczenia (wstążki) za wykonanie pewnych czynności.

Istnieje 11 osiągnięć (wstążek):

world of tanks
"Penetration"
Otrzymuję się je za każdy trafiony pocisk, który spowodował uszkodzenia u przeciwnika.
world of tanks
"Torpedo hit"
Otrzymuję się je za każde trafienie torpedą w przeciwnika.
world of tanks
"Bomb hit"
Otrzymuję się je za każde bezpośrednie trafienie okrętu wroga bombą.
world of tanks
"Destruction"
Otrzymuję się je za zniszczenie okrętu wroga.
world of tanks
"Shot down"
Otrzymuję się je za strącenie wrogiego samolotu przy pomocy działek przeciwlotniczych lub samolotów.
world of tanks
"Arson"
Otrzymuję się je za spowodowanie pożaru na pokładzie wroga.
world of tanks
"Caused flooding"
Otrzymuję się je za zalanie przedziałów na okręcie wroga.
world of tanks
"Critical hit"
Otrzymuję się je za uszkodzenie ważnego elementu okrętu wroga.
world of tanks
"Base capture"
Otrzymuję się je za samodzielne przejęcie wrogiej bazy.
world of tanks
"Base capture assistance"
Otrzymuję się je za asystowanie w przejmowaniu wrogiej bazy.
world of tanks
"Base defence"
Otrzymuję się je za skuteczną obronę sojuszniczej bazy przed przeciwnikiem.

Komandorzy

Komandorzy w World of Warships to dodatkowy element w grze, który podnosi efektywność okrętu na którym służą. Po zdobyciu odpowiedniego doświadczenia, odblokowuje się specjalne umiejętności:

  • "Aiming expertise" - zwiększa prędkość obrotu głównych dział
  • "Pyromania" - zwiększa szansę na wywołanie ognia na pokładzie przeciwnika
  • "Basic firing training" - zwiększa efektywność dział pomocniczych i obrony przeciwlotniczej
  • "Torpedo armament expertise" - zmniejsza czas potrzebny na przeładowanie wyrzutni torped i uzbrojenie bombowców torpedowych
  • "Defensive fire" - zwiększa możliwości obronne naszego okrętu
  • "Advanced firing training" - zwiększa zasięg ostrzału dział pomocniczych
  • "Basics of survivabillity" - przyspiesza naprawę uszkodzonych modułów, działanie systemu przeciwpożarowego i operacji przed zatonięciem
  • "High allert" - zwiększa gotowość załogi pomiędzy akcjami
  • "Repair work" - przyspiesza naprawę modułów i czas przeładowania dział
  • "Fire prevention" - zmniejsza szansę na pożar na pokładzie
  • "Smoke screen" - zwiększa ilość pocisków dymowych i czas pomiędzy ich ponownym wykorzystaniem
  • "Vigilance" - zwiększa zasięg detekcji zbliżających się torped przeciwnika
  • "Concealment expertise" - zmniejsza szansę na zostanie wykrytym przez wroga
  • "Air supremacy" - zwiększa ilość samolotów w eskadrze
  • "Aerial reconnaissance" - zwiększa zasięg widzenia dla wszystkich samolotów
  • "Advanced flight training" - zmniejsza czas potrzebny na start samolotów i zwiększa szansę na ich przetrwanie podczas bitwy
  • "Situational awareness" - pokazuje czy nasz okręt został zauważony przez wroga
  • "Dogfight" - zwiększa siłę ognia samolotów szturmowych
  • "Jack of all trades" - zmniejsza ilość czasu na przygotowanie wszystkich umiejętności

Moduły

Gdy nasz okręt nie będzie dawał już rady z przeciwnikami, zawsze możemy go ulepszyć wymieniając lub dodając nowe moduły. W grze dostępnych jest ich 27, różnych rodzajów, przydzielonych maksymalnie do 6 slotów (zależy od okrętu). Odblokowanie modułów i ich zamontowanie na naszym okręcie, zwiększy jego efektywność. Niektóre wpłyną pozytywnie na jeden parametr, ale pogorszą inny. Trzeba je rozważnie dobierać.

Sterowanie

Tak samo jak w innych grach online Wargamingu, tak i tutaj można utworzyć bądź dołączyć do istniejącego już plutonu. Pluton składa się z 2 lub 3 graczy.

Sterowanie w grze jest proste.
Tak w skrócie:

W - do przodu
S - do tyłu
A - w lewo
D - w prawo
SHIFT - zoom
1,2 - wybranie typu pocisków
3 - wybranie torped
lewy przycisk myszki - oddanie strzału z pojedynczego działa
podwójnie kliknięty w lewy przycisk myszki - oddanie salwy ze wszystkich dział

Zresztą oprócz zamiany czołgów na okręty i trochę innym sterowaniem, World of Warships nie różni się niczym od World of Tanks. W tej grze zamiast krzaczków można schować się za wyspą, a lotniskowce pełnią funkcję artylerii.

Grafika i dźwięk

Grafika też jakoś specjalnie ładna nie jest, a do tego ponownie wykorzystany silnik graficzny BigWorld, który daje o sobie znać posiadaczom wielordzeniowych procesorów. Gra działa na jednym wątku (100% load), plus 10% drugiego. Mimo wszystko jednak działa dość płynnie. Na Phenomie II 965 i 9800 GT jest tak około 40 FPS.

Dźwięki w grze na początku denerwowały, zwłaszcza sygnał po daniu całej naprzód, ale nie przeszkadzały w rozgrywce. Muzyka została dobrze dobrana. Na playliście znajdziemy troszkę przerobiony utwór, na przykład: "Basslovers United - Was wollen wir trinken (Empyre One Remix)"...

... a właściwie to "Die BOTS - Was wollen wir trinken" ...

Mowa końcowa

Grałem na koncie prasowym, więc mogłem wszystkie okręty przetestować. Niestety, są one do siebie zbyt podobne i gdybym miał grać od początku, to czułbym się jakbym odkrywał "nowe" czołgi w War Thunder. Każdy kolejny model jakoś niespecjalnie różni się od poprzedniego i to zniechęca do jego odkrywania, nawet pomimo tego, że parametry są coraz korzystniejsze. Grałem też i tymi najmocniejszymi, no i... żaden nie zrobił na mnie wrażenia. Troszkę różnią się między sobą modelem okrętu i parametrami, ale żaden nie wyróżnia się znacząco. Dawniej, w World of Tanks, gdy trafiło się na Mausa (najlepszy czołg w drzewku niemieckim), znajdującego się w przeciwnej drużynie, to miało się problem. Był niesamowicie twardy i rykoszetował prawie wszystko. Potrzebna była współpraca wielu jednostek, by dać mu radę. Sam mógł też rozwalić pół sojuszniczej drużyny, a walka pomiędzy IS-7 (najmocniejszy ruski czołg) i Mausem była ekscytująca. Tu wystarczy puścić salwę ze wszystkich dział, albo parę torped i każdy okręt idzie na dno.

Mimo wszystko gra, całościowo, idzie w dobrym kierunku. Wykorzystuje sprawdzone schematy, ale przy tym jest duuuuuuuuuużo lepsza od World of Warplanes. Nie sądzę jednak, by zyskała tak wielką popularność jak World of Tanks - jednak statkami interesuje się (w mojej ocenie) mniej osób niż czołgami.

Niemniej od czasu do czasu, fajnie pouciekać przed torpedami i polecam każdemu spróbować swych sił.

Galeria (nadesłał Piotr. Dzięki!):

world of tanks world of tanks world of tanks
world of tanks world of tanks world of tanks
world of tanks world of tanks world of tanks
world of tanks world of tanks world of tanks
world of tanks world of tanks world of tanks

Galeria z poprzednich wersji gry (dla porównania):

world of tanks world of tanks world of tanks
world of tanks world of tanks world of tanks
world of tanks world of tanks world of tanks
world of tanks world of tanks world of tanks
world of tanks world of tanks world of tanks
world of tanks world of tanks world of tanks
world of tanks world of tanks world of tanks
world of tanks world of tanks world of tanks
world of tanks world of tanks world of tanks
1
Dyskusja
vajper13
Napisany 20 marca 2015 - 11:33
#1

użytkownicy
Zapomniałeś o odznaczeniu za trafienie w cytadelę okrętu.

arko200
Napisany 26 stycznia 2017 - 20:24
#2

użytkownicy
Generator GOLDA WOT !


Zabrania się kopiowania, zmieniania i rozpowszechniania zawartości wortalu bez uprzednio otrzymanej zgody od redakcji.
Projekt i wykonanie strony ArtCoders © 2010 r.