kliknij aby powiększyć
1920x1080 : 448 KB
worldoftanks
Nasze forum World of Tanks

Ta strona używa Cookies. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Stosujemy je, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić ustawienia dotyczące Cookies w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej.

world-of-tanks.eu
Glosariusz gwary - Słownik synonimów tworzony przez graczy - dla graczy
KruczoCzarny, Poniedziałek, 15 sierpnia 2011, 18:42
Tagi: słownik, język, slang, gwara, gracze, zrozumienie

poprzednia123

O

  • Omw - "on my way"; "w drodze" - potwierdzenie podążania w kierunku, który ktoś sygnalizował.
  • Optyka - moduł opcjonalny podwyższający pole widzenia. Są dwa rodzaje, mające różne właściwości (ale wspólny mianownik).
  • OP - overpowered, pojazd o przesadzonych parametrach właściwościach. Najczęściej określa się tak artylerię i nowe (wprowadzane w kolejnych patchach) pojazdy wysokich tierów. W praktyce opisywane są tak pojazdy lub linie pojazdów, w walce z którymi opisujący dostaje łomot i nie przyjmuje do wiadomości, że to on gra jak łajza. Najsłynniejsze pojazdy OP (oprócz SPG) to T44 do czasów T54, potem T54. T54 na początku faktycznie miał niektóre parametry przesadzone, ale część z nich została skorygowana. W międzyczasie okazało się, że to jednak my nie potrafiliśmy do niego strzelać. Obecnie dzielimy się na tych, którzy już umieją ubić T54 oraz tych, dla których jest on OP. Obecnie największym źródłem OP jest balancer potrafiący ułożyć drużyny tak, ze ręce opadają jeszcze w trakcie wczytywania mapy.

P

  • Patyk - p. Słomka
  • Piździk - patrz: loltank
  • Pluton – jest to opcja w grze pozwalająca na stworzenie małej grupy pojazdów (max 3) i wspólną walkę w standard battle. Pluton może założyć gracz z premką. Pluton może komunikować się głosowo w grze, bez dodatkowego oprogramowania. Zgrany pluton może przechylić szalę zwycięstwa, niezależnie od tego co poronił balancer. (w oparciu o FoxyDarow)
  • PO, Polish Open - turniej zorganizowany przez klan 1st PAD przede wszystkim dla graczy z Polski, turniej składał się z dwóch faz grupowych oraz finałów, jest to jak dotąd jedyny turniej niezorganizowany przez wargaming, w którym pierwsze trzy miejsca były nagradzane goldem. (by sitro)
  • Premka - konto typu premium; ma wyższy przelicznik expa i kredytów na bitwę = łatwiej się zarabia

R

  • Rage – stan gracza cechujący się bardzo dużymi emocjami (trzeba dodać, że negatywnymi). Najczęściej spowodowany postawą kolegów z drużyny lub własną niestabilnością emocjonalną. Za stan odpowiedzialny może być także matchmarking, spotting system, dyspersja etc.. (w oparciu o FoxyDarow)
  • Rage Quit – wyjście z bitwy przed śmiercią. W efekcie czołg jest niszczony, a drużyna osłabiona. W skrajnym przypadku - zaraz po załadowaniu mapy w przeświadczeniu o nieuniknionej klęsce. Inny charakterystyczny przypadek to wychodzenie przed otrzymaniem strzału aby przeciwnik nie mógł doliczyć sobie fraga (serio, są tacy, którym na tym zależy). Nie zaliczamy do RQ wychodzenia z bitwy z przyczyn losowych (mama weszła, żona zawołała, dziecko płacze), ale niestety po stronie bitwy różnicy nie widać. (inspirowane przez FoxyDarow)
  • Ram - atak przez staranowanie. Stosuje się w kilku przypadkach, np.: gdy przeciwnik ma 1-2% życia i szkoda na niego pestki; gdy nie zdążyliśmy przeładować a chcemy go zatrzymać (atak na gąski). Ramowanie praktycznie zawsze zabiera punkty HP obu uczestnikom zderzenia! (no chyba, że ktoś Myszą rozjeżdża jakiegoś lolka, to może nawet nie zauważyć). Za ubicie tą metodą pojazdu o wyższym tierze można dostac medal Kamikaze
  • Rammer - mechanizm dosyłający pociski. Moduł opcjonalny. Przyspiesza przeładowanie działa.
  • Random - tryb rozgrywki, ale tez gracz, który tylko taki uskutecznia (nie gra w plutonach i kompaniach)
  • Retard - osobnik potrzebujący zazwyczaj 15 minut na przemyślenie dowolnej sytuacji, wyrwany z transu ma tendencje do zepsucia czego się tylko da, z przeciwnikiem na samym końcu. Podobnie do leminga, uwielbia stać na środku mapy przy 6 artach na team. Na randomach występują masowo. Unikać. (by Lech [PTS] )
  • RoF - rate of fire - szybkostrzelność. W ogólności więcej = lepiej, ale dopiero w kontekście DPM. Wpływ na nią ma wybrane działo, wieża, wyszkolenie ładowniczego, fakt posiadania lub nie rammera.
  • Rower, rowery - patrz: lolki
  • Rush - szturm. Wypracowany szturm, po zajęciu odpowiednich pozycji, gdy gracze znają (z doświadczenia lub z rozkazu dowódcy) swoje role to duża szansa na wygraną, a zawsze na bardzo ciekawą bitwę. Ciekawa bitwa to taka, gdy nawet przegrana nie boli, a jest o czym opowiadać. W randomach występuje też hell-rush, czyli masowe (w ile pojazdów się da) ruszenie jedną, zwartą grupą, jedną konkretną drogą, czasami nawet potencjalnie idiotyczną. Taki pociąg pancerny, jeśli ze sobą realnie współpracuje jest praktycznie nie do zatrzymania. Stosowany rzadko ze względu na charakter randomów oraz fakt, że skuteczny jest tylko przez zaskoczenie. Na niskich tierach nagminny jest nieskoordynowany rush środkiem otwartego pola. Najczęściej kończy się spektakularną i błyskawiczną przegraną.

S

  • Scout - zwiadowca, podświetla cele artylerii i/lub reszcie drużyny. Zazwyczaj czołg lekki, na wyższych tierach - średni. Niekoniecznie najsłabszy w zespole! Musi być szybki, zwinny, operator też. Zazwyczaj ma przeciętny pancerz i przeciętne działo. Są czołgi predysponowane do scoutingu (A20, Leopard, T54), są takie, które nie powinny się nawet za to zabierać (T-34, T-28), Zwiadowca to funkcja per bitwa, nie na sztywno przypisana do pojazdu rola! Zwiadowca to nie kamikaze!
  • Słomka - gówniane stockowe działo na pojeździe do którego zazwyczaj nie było opcji dojścia bez opracowania czegoś lepszego po drodze co można założyć insta. W rzadszych przypadkach jest to wysokotierowy czołg ze slabiutkim działem zlozonym "bo ma tanie pociski i na tym lepszym jestem na minusie" np T29 z 76mm, IS-4 z 100mm, vk45 ausf b z 88mm. W wielu przypadkach osobnik mający czelność pojawić się w bitwie z tak wyposażonym czołgiem staje się celem wyzwisk nie tylko od drużyny. (by Mandoleran)
  • Snip, snipping - strzelanie na duże odległości (pow. 300m) w trybie snajperskim. Typowa taktyka TD i niemieckich medów wyższych tierów. Snipujący ma ograniczone pole widzenia, więc warto uważać, zeby nie wtoczyć mu się pod lufę. Z drugiej strony często spotykamy snajperów zapatrzonych w nitki celownika tak bardzo, że zapominają spojrzeć na mapę taktyczną, na której widać czerwoną kropkę zmierzającą od dupy strony... Artyleria również kocha snajperów, bo grzecznie czekają aż się na nich celownik skupi...
  • Sparing - bitwa treningowa pomiędzy dwoma klanami (by Szlachcico)
  • SPG - "Self-propelled gun", czyli "działo samobieżne", w grze zwane także "artylerią".
  • Splash - "rozbryzg" odłamków z amunicji HE. Szkodzi. Najbardziej spektakularne w artyleriach wysokiego poziomu..
  • Spam - zasypanie przeciwnika pociskami. Dotyczy w zasadzie tylko armat i haubic (działka z natury rzeczy spamują), rzadziej otrzymania serii ciosów od różnych przeciwników. Typowe zjawisko na niskich tierach dla dział 37-45mm, potem jest tylko wolniej. Irytującym przeciwników wyjątkiem jest np. działo 76mm M1A2 + rammer montowane na Easy8.
  • Spoter - patrz scout
  • Spotting (1) - podświetlanie pozycji pojazdów przeciwnika. Beneficjentem jest przede wszystkim artyleria, ale też inni członkowie drużyny, którzy mogą (lub nie) zareagować na "świeże" informacje i pospieszyć ze wsparciem (lub nie). Spotting jest naturalny w czasie starcia, może być też efektem zaplanowanego zwiadu (p. scout)
  • Spotting (2) - algorytm serwera gry odpowiedzialny za wzajemną widoczność pojazdów. Legenda. Chyba najczęściej "korygowany" element z głownych mechanizmów gry, nieustająco - nie działa. Są pewne ogólne założenia, które zasadniczo spełnia, ale dodaje od siebie "krzaki śmierci", Mausy chowające się w byle zaroślach i znikające na środku pustego pola pojazdy. Podstawowy punkt gdy odczuwasz potrzebę skrytykowania gry, producenta i kogo tam jeszcze potrzebujesz.
  • Sreberka - kredyty zarabiane w bitwie.
  • Stabilizator, stab - w ogólności mechanizm stabilizujący działo. Moduł opcjonalny. Zwiększa celność, pozwala zachować do 20% przycelowania (rozmiaru kółka) po ruszeniu lufą. Są dwa typy (potocznie gld i vertical), mają trochę odmienne właściwości, ale to samo zadanie. Niektóre pojazdy (np. Easy8, T44, Lowe) pozwalają zamontować oba jednocześnie.
  • Stock - świeżo kupiony pojazd, bez ulepszeń. Zazwyczaj gra nim boli.
  • Szwabiki - Niemieckie czołgi (by Rifking)

T

  • Tankfest - bitwa, w której nie ma po obu stronach artylerii.
  • Target - Cel (pojazd przeciwnika) który pokazał się na mapie (by Rifking)
  • TD - niszczyciel czołgów. Specyficzny pojazd (najczęściej) bezwieżowy. Jego podstawową rolą jest wsparcia szturmujących i zastawianie pułapek na szturmujących. Kamuflarz, campowanie to jego podstawowe terminy. Zazwyczaj ma niezłe działo jak na swój tier (ale są wyjątki), kształt, który pozwala mu ostro dingować przy strzałach na twarz (również są wyjątki) i kompletnie miękkie boki i dupę - podstawowy atak na TD to zdjęcie gąsek, objechanie, przytulenie się do boku, żeby nie mógł się obracać i walenie tak długo, aż zdechnie (tylko nie z HE w bezpośrednim zwarciu, na bogów!)
  • Teamkiller, TK - osoba strzelająca i w skrajnym wypadku doprowadzająca do zniszczenia członka drużyny. Są dwie grupy - przypadkowe TK (np. w wyniku zamieszania, wjechanie komuś snipującego pod celownik w momencie strzału, pudło artylerzysty) - te osoby zazwyczaj przepraszają. Drugi rodzaj to sk.syńskie TK czyli paździerze z bliżej nikomu nie znanych powodów deprecjonujące wartość swojej własnej drużyny. NIE wykonujemy samosądów na TKowcach - w grze funkcjonuje system, który rejestruje friendly fire i automatycznie karze za niego, p. artykuł myszkietera. Z jego punktu widzenia zabijając TKowca stajesz się TKowcem (trudno odmówić logiki, ale czasami trudno się powstrzymać, w nerwach). Jeśli system uzna gościa za ciężki przypadek wpływający na los bitwy, zmienia mu kolor na niebieski (opis i znaczek na minimapce) i wtedy można go bezkarnie ubić.
  • Tier - poziom pojazdu (max 10 dla czołgów ciężkich, max 9 dla TD i medów, max 8 dla SPG) lub bitwy (max 12 <- Mordor)
  • Tracer - smuga po wystrzelonym pocisku. Kiedyś podstawowy sposób na kontrowanie artylerią artylerii przeciwnika. Po ujawnieniu pewnych modów tracery zostały wyłączone, a następnie przywrócone w ograniczonym zakresie i kontrowanie tą metodą się skończyło.
  • Trollgun - potocznie działo o abstrakcyjnie dużym kalibrze jak na swój tier (p. M-10 dla czołgu KW lub haubica Howitzer M3 dla czołgu M5 Stuart). Zazwyczaj ma tragiczną celność (strzela "mniej więcej w tamtym kierunku") i równie żałosny RoF, za to jak pizgnie i trafi to nie ma co zbierać. Źródło wielu bolesnych zaskoczeń dla zbyt pewnych siebie przeciwników, którzy nie zwracają uwagi na dziwnie krótkie lufy w pojeździe na przeciwko....
  • Turek - turniej (by sitro)

U

  • US, USC - Ural Steel Championship - jak dotąd największy turniej rozegrany na serwerach europejskim, rosyjskim i amerykańskim. Na każdym serwerze gracze walczyli w systemie play-off, po czym zwycięzcy z trzech kategorii (Junior, Champions, Absolute) dostawali zaproszenie na superfinał w Moskwie. Mapą na te zawody był Ruinberg. (by sitro)
  • Uszy - w odniesieniu do amerykańskiego HT tieru 7 T29 chodzi o charakterystyczne przyrządy optyczne na ulepszonej wieży, odstające od niej i przypominające uszy. Weakspot.

V

  • Vertical - stabilizator pionowy, patrz "stabilizator"

W

  • Weakpoint, weakspot - słaby punkt pojazdu (tam strzelać!!)
  • Wet ammo - wet ammo rack, mokry magazyn amunicyjny. Moduł opcjonalny. Podwyższa odporność tego elementu na uderzenie (nie wybucha od byle czego). Są czołgi, które nie mogą się bez tego obejść (T44!), są takie, dla których to zbędne lub bardzo opcjonalne.
  • Wiatrak - wentylator. Moduł opcjonalny, podwyższa umiejętności załogi (te procenty przy nazwiskach załogantów).
  • Win Ratio - wspólczynnik zwycięstw (gracza). Więcej = lepiej.
  • Wolfpack - wataha, wilcze stado. Minimum 3 czołgi grające razem. Zgrany = koszmar, armageddon, gwałt zbiorowy. Ulubiony cel - pojedyncze pojazdy, najlepiej HT, które wierzą, że są trudnym przeciwnikiem (dlatego nie jeździmy solo). Najczęściej wolfpack tworzą medy rekompensujące ograniczenia pancerza i mocy dział ilością i szybkością celów z jakimi musi zmierzyć się wytypowany do eksterminacji przeciwnik.

Z

  • Złote pestki - amunicja premium (płatna żywą gotówką), zazwyczaj używana w turniejach, ale są krezusy jeżdżące z nią po randomach. Ma podwyższone główne parametry w stosunku do "darmowych" odpowiedników.

Oryginalny temat na forum WoT

poprzednia123
Dyskusja
Lenin
Napisany 02 maja 2012 - 19:41
#1

użytkownicy
Brak SPG

DevilDarkAngel
Napisany 21 czerwca 2012 - 11:00
#2

użytkownicy
brak AFK nie każdy wie o co biega z tym skrótem np gracze którzy dopiero zaczynają zabawę z online games

KruczoCzarny
Napisany 03 października 2013 - 14:32
#3

administracja
Dodano obydwa terminy :)


Zabrania się kopiowania, zmieniania i rozpowszechniania zawartości wortalu bez uprzednio otrzymanej zgody od redakcji.
Projekt i wykonanie strony ArtCoders © 2010 r.