kliknij aby powiększyć
1680x1050 : 414 KB
worldoftanks
Nasze forum World of Tanks

Ta strona używa Cookies. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Stosujemy je, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić ustawienia dotyczące Cookies w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej.

world-of-tanks.eu
Glosariusz gwary - Słownik synonimów tworzony przez graczy - dla graczy
KruczoCzarny, Poniedziałek, 15 sierpnia 2011, 18:42
Tagi: słownik, język, slang, gwara, gracze, zrozumienie

123następna
Na polskim forum World of Tanks użytkownik pecado stworzył temat, w którym postarał się zebrać wszystkie określenia, skróty i synonimy, jakie są stosowane przez rodzimych graczy. Jego praca ma na celu ułatwienie nowym adeptom sztuki pancernej porozumiewanie się z doświadczonymi “pancerniakami”. Przy okazji liczmy na to, że pomoże to ujednolicić i usystematyzować dość chaotyczny język, jaki spotykamy na co dzień zarówno na na forum, jak i w grze.

W imieniu społeczności dziękujemy wszystkim, którzy przysłużyli się do powstania tego słownika i szerzymy wieść o nim, z nadzieją kolejnych pomocnych tematów i zmian na lepsze :)

A

  • Absolute - kategoria turniejowa, w której gracze nie mają żadnych limitów co do tierów czołgów oraz sumy punktów. (by sitro)
  • AFK - to skrót od "Away From Keyboard", co tłumaczy się na nasze "nie jestem przy klawiaturze". Skrót ten oznacza, że dana osoba odeszła od komputera i nie jest w stanie odpisywać/grać.
  • Ally - z ang. sojusznik (by Szlachcico)
  • Amorak, Ammo rack - magazyn amunicji. W niektórych czołgach delikatny jak szklanka (jak tam dostaniesz to znikasz), uszkodzenie wpływa na RoF (w oparciu o Rifking)
  • AP, APCR - amunicja przeciwpancerna - głównym parametrem jest penetracja. Nalezy pamiętać, że na penetrację wpływają przede wszystkim odległość do celu, względna grubość pancerza w miejscu trafienia, kąt uderzenia w cel. Czyli strzelając bezpośrednio w przód IS-3/4/7 z 400m w zasadzie masz gwarancję rykoszetu.
  • Arta - artyleria, samo zło i katalizator kompleksów, obnażacz nieznajomości mapy, niestety noob friendly (nie potrzebujesz umiejętności kiedy masz splash)
  • Arty-party - bitwa z bardzo dużą ilością (min. 4-5 na drużynę) ilością artylerii. Najczęściej kończy się campfestem.

B

  • Balancer - matchmaker. Algorytm serwera gry układający drużyny. Jeden z ciekawszych mechanizmów gry - producent uważa, że działa doskonale, wśród graczy nie ma takiej pewności. Nieustające źródło przezabawnych screenshotów. W zależności od dobranych pojazdów mówimy o tierach bitwy
  • BL - Battle League, drugi turniej WoTa, rozgrywany w systemie grupowym, po którym najlepsze drużyny przechodziły do fazy play-off. (by sitro)
  • Buff - podwyższenie parametrów pojazdu/modułu

C

  • Cal - kaliber
  • Camp, campa - chowanie się po krzakach, unikanie szturmowania. Dla TD to jeden z klasycznych styli gry, dla czołgu coś nie do końca chwalebnego
  • Camper - z wyłączeniem operatorów TD i SPG: koniobijca kitrający się w krzakach zamiast pomóc drużynie tam gdzie by się naprawdę przydał. Pejoratywne określenie.
  • Campfest, camperiada - typ rozgrywki, najczęściej determinowany przez konkretne mapy (ale też arty-party), gdzie udany szturm to yeti, więc gros w 90 sekundzie ma już pojazdy zaparkowane gdzie się da. I bitwa się toooooooczyyy....
  • Cap - capture the flag; próba wygrania bitwy przez zajęcie bazy (kółka przy fladze) przeciwnika.
  • Champions - kategoria turniejowa, w której gracze grają czołgami tieru 8, póki co nie wprowadzono ograniczeń dla artylerii, limit sumy tierów wynosi 90. (by sitro)
  • CW, Clanwars - na stronie głównej jako "Ultimate contest". Ostateczny tryb rozgrywki w WoT. Przeznaczony dla klanów, rozgrywany w trybie absolute (bez ograniczeń tierowych, co w praktyce oznacza, że bez dużej ilości toptanków nie ma co startować). Ujęty w formie walki o dominację na mapie nieustający konkurs polegający na zdobywaniu i utrzymywaniu prowincji, które przynoszą klanowi dochód w złocie. Wymaga dobrego zaplecza maszynowego, umiejętnej dyplomacji i nie lądowania w okolicy, którą interesują się Piraci. Dyskusje o CW znajdziesz tutaj oraz tutaj. Samo śledzenie sytuacji na mapie może być emocjpnujące, gdy dzisiejsze gwiazdy dwa tygodnie później dogorywają w rowach.

D

  • Derp, derpgun - patrz: trollgun
  • Ding - rykoszet
  • Disney-tank - p. Hamburgery
  • Dmg - damage, poziom uszkodzeń
  • Domino - aka "efekt domina". "Metoda walki" nagminnie spotykana na randomach. Polega na kolejnym, pojedynczym podjeżdżaniu w miejsce, gdzie przed chwilą zginął inny członek drużyny, bez względu na to ile pojazdów przeciwnika się w tym czasie, w tym miejscu ujawniło. W metodzie tej wykluczone jest podjeżdżanie w większej ilości niż jeden, flankowanie, prowokacje i wyciąganie przeciwników "w pole". Należy również poczekać, aż poprzedni czołg zostanie zniszczony. W ten sposób w przeciągu 2-3 min można stracić od kilku do kilkunastu czołgów. Jest to ulubiona taktyka lemingów (zgadnij dlaczego akurat lemingów...). A mówiąc serio - jest to grupowe zeszmacenie się przez kompletną bezmyślność, nieumiejętność spoglądania na minimapę i mniej lub bardziej tymczasowe wygładzenie zwojów na mózgu. Nie rób tak.
  • DPB - damage per battle - najczęściej w odniesieniu do statystyk gracza jako średni poziom uszkodzeń zadawanych w bitwie (ważne, za to "płacą")
  • DPM - damage per minute - uszkodzenia na minutę. Szacowany parametr zależny od działa, które implikuje aiming time, RoF i rodzaj pocisków, z którego dane działo korzysta. Mając dwa działa do wyboru na pojeździe należy wyliczyć sobie mininalny/średni/maksymalny DPM (ile pocisków o danym dmg i penetracji działo może wystrzelić celnie w ciągu minuty) i to brać jako podstawę do podjęcia decyzji. Uzupełniając tą wartość o współczynnik celności na 100m, preferowany styl walki i tiery bitwy, na które będzie się trafiać - łatwo otrzymać wstępną odpowiedź, którego działa używać.
  • Dyspersja – inaczej rozrzut, odpowiada za to jak daleko od środka celownika trafi pocisk. Czasami potrafi naprawdę zirytować, zwłaszcza podczas gry artą. (by FoxyDarow)

E

  • Easy 8 - amerykański med tieru 6, M4A3E8 Sherman. Odmian M4 jest w grze kilka, ten akronim dotyczy tylko tego jednego, konkretnego (zdecydowanie wyróżniającego się w stosunku do pozostałych)
  • EGLD - Enhanced Gun Laying Drive, patrz "stabilizator"
  • Elitka - pojazd "Elite", czyli z opracowanymi wszystkimi modułami i następnym pojazdami, do których można z niego przejść. Pozwala włączyć opcję przyspieszonego szkolenia załogi, tzn. przeznaczania całego expa na ten cel, zamiast gromadzenia. W czasie grindowania nie należy się tym podniecać i doprowadzać do tego stanu za wszelką cenę.
  • Exp - punkty doświadczenia

F

  • Free exp - punkty doświadczenia zdobywane przez każdy pojazd jakim sie gra i dostepne dla każdego pojazdu bez dodatkowych operacji. Rośnie żałośnie wolno, ale jest krytycznie ważny na wyższych tierach (do których zdąży się już zazwyczaj go już trochę uzbierać), aby móc szybko ulepszyć stocka (p. stock)
  • Frag - zabity przeciwnik. Nie ma najmniejszego wpływu na sreberka i exp po bitwie. Warto postarać się o fraga aby wyeliminować z walki lufę przeciwnika, ale czasami większą korzyść zespołowi daje się siejąc uszkodzenia w pojazdach przeciwników (dotyczy zwłaszcza operatorów SPG, którzy bardzo często wychodzą z bitwy bez fragów). Dla niektórych jedyna wartość bitwy, czują się niespełnieni jeśli w loltanku nie mogą siać zniszczenia i kolekcjonować fragów.
123następna
Dyskusja
Lenin
Napisany 02 maja 2012 - 19:41
#1

użytkownicy
Brak SPG

DevilDarkAngel
Napisany 21 czerwca 2012 - 11:00
#2

użytkownicy
brak AFK nie każdy wie o co biega z tym skrótem np gracze którzy dopiero zaczynają zabawę z online games

KruczoCzarny
Napisany 03 października 2013 - 14:32
#3

administracja
Dodano obydwa terminy :)


Zabrania się kopiowania, zmieniania i rozpowszechniania zawartości wortalu bez uprzednio otrzymanej zgody od redakcji.
Projekt i wykonanie strony ArtCoders © 2010 r.